Uitdagingen bij werving en selectie
Uitdagingen bij werving en selectie zijn er ook. Op basis van onze ervaringen proberen we die specifiek voor het onderwijs te omschrijven. Maar laat ik bij het begin beginnen: het werven en selecteren van professionals is een cruciaal proces voor elke (school)organisatie. Een goede match tussen werknemer en verantwoordelijkheden leidt tot hogere medewerker tevredenheid, betere teamdynamiek en een lager personeelsverloop. We ontdekten enkele voorkomende uitdagingen het proces van werving en selectie in het onderwijs. Lees de uitdagingen en tips om deze te vermijden.
- Duidelijke functieomschrijving
Een belangrijk begin is het opstellen van een duidelijke functieomschrijving, afgestemd op de specifieke school, voorzien van de juiste competenties. Vaak lezen we vage of te algemene functieomschrijvingen, waardoor het lastig wordt om geschikte kandidaten aan te trekken. Een goede functieomschrijving bevat de vereiste vaardigheden, verantwoordelijkheden en verwachtingen. Zorg dat de functieomschrijving specifiek is en relevante details bevat over de verantwoordelijkheden, kwalificaties en de gewenste ervaring. - Beperkte wervingskanalen
Veel onderwijsorganisaties beperken hun wervingsinspanningen tot traditionele beperkte kanalen, zoals vacaturesites of – helemaal uit de gratie – kranten. Hierdoor missen ze talenten die andere platformen gebruiken om werk te zoeken. Gebruik een breed scala aan wervingskanalen, inclusief sociale media en gespecialiseerde onderwijswebsites. - Te veel focus op kwalificaties en ervaring, te weinig op competenties
Hoewel kwalificaties en ervaring belangrijk zijn, kan een te eenzijdige focus hierop ervoor zorgen dat eigenschappen, zoals culturele fit en specifieke competenties, over het hoofd worden gezien. Een kandidaat met de juiste kwalificaties maar zonder de verlangde competenties hoeft niet de juiste match met een vacature te zijn. Niet voor niets bestaan er beroepsstandaarden gebaseerd op competenties. - Onvoldoende voorbereiding van het interview
Een ander fenomeen is het gebrek aan voorbereiding van de interviewer(s). Dit kan resulteren in een ongestructureerd gesprek waarbij belangrijke vragen niet worden gesteld en waardevolle informatie over de kandidaat verloren gaat. Bereid het interview voor door een lijst van vragen op te stellen waardoor alle competenties van de functie en de kandidaat passeren. - Niet checken van referenties
Referentiechecks worden vaak overgeslagen of oppervlakkig uitgevoerd, wat kan leiden tot het missen van informatie van een kandidaat in eerdere functies. Dit kan resulteren in de aanstelling van een kandidaat die uiteindelijk niet voldoet aan de verwachtingen. Neem de tijd om referentiechecks uit te voeren en stel gerichte vragen aan de vorige werkgevers om een beeld te krijgen. - Vooroordelen
Iedereen heeft onbewuste vooroordelen die de besluitvorming kunnen beïnvloeden. Deze kunnen leiden tot oneerlijke beoordelingen van kandidaten op basis van irrelevante criteria (zoals leeftijd, geslacht of etniciteit). Bereid interviews voor op basis van competenties (uit de beroepsstandaarden) om een eerlijker en objectiever selectieproces te waarborgen. - Te langzaam beslissingen nemen
Een traag wervingsproces kan ertoe leiden dat goede kandidaten afhaken en elders een baan accepteren. Dit kan ook een negatieve indruk achterlaten over de efficiëntie en besluitvaardigheid van de organisatie. Stroomlijn het wervingsproces door duidelijke tijdlijnen te stellen en kandidaten regelmatig op de hoogte te houden van de voortgang. - Geen aandacht voor onboarding
Het wervingsproces stopt niet bij de aanstelling van een kandidaat. Goede onboarding is essentieel om medewerkers te helpen zich snel aan te passen aan hun nieuwe rol en omgeving. Een gebrek aan een inwerkprogramma kan ervoor zorgen dat leerkrachten zich verloren voelen en niet goed integreren in de school. Een inwerkprogramma helpt nieuwe medewerkers om snel hun weg te vinden, de schoolcultuur te begrijpen en effectief bij te dragen aan het onderwijs. Ontwikkel een onboardingsprogramma dat nieuwe medewerkers helpt om te integreren in de organisatie.


Marco König
Samen waarde toevoegen aan het onderwijs? Neem contact op; dan nemen we samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van leerlingen en de wereld om ons heen!