
Weet je alles?
Veel scholen baseren hun beeld van sollicitanten of collega’s vooral op ervaring, diploma’s en indrukken in de praktijk. Maar wat als daar méér achter zit? Uit onderzoek blijkt dat het werk- en denkniveau één van de betrouwbaarste voorspellers is van werksucces. Deze vermogens vooraf meten kunnen verrassend veel waarde bieden bij de ontwikkeling van onderwijsprofessionals én de organisatie als geheel.
Werk- en denkniveau-assessments geven een objectief beeld van cognitieve capaciteiten: hoe snel ziet iemand verbanden, kan iemand een conclusie trekken en dat toep[assen in een nieuwe situatie. Het zijn vermogens die niet altijd zichtbaar zijn in het dagelijks werk, maar wel cruciaal zijn in bijvoorbeeld veranderprocessen, innovatie of coördinerende taken.
Voor teamleiders en directies bieden deze assessments inzichten die verder gaan dan wat je in gesprekken of observaties ziet. Misschien ontdek je of een startende collega, ondanks beperkte ervaring, juist sterk is in strategisch denken. Dit assessment maakt zichtbaar wie zou kunnen doorgroeien naar andere rollen, of welke collega’s extra ondersteuning nodig hebben bij complexere taken.
Door dit soort assessments in te zetten bij sollicitaties, onderbouw je het besluit van de benoemingsadviescommissie of sollicitatiecommissie.
Ervaringen


Marco König
Samen waarde toevoegen aan het onderwijs? Neem contact op; dan nemen we samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van leerlingen en de wereld om ons heen!



