Assessments in het onderwijs
We zien het steeds vaker dat scholenstichtingen verantwoordelijkheid nemen waar het gaat om het opleiden van het medewerkers. Enerzijds omdat het benutten van talent in een sector waarin alles om ontwikkeling draait natuurlijk hoog op de agenda moet. Soms ook omdat het steeds lastiger wordt om goed opgeleide medewerkers te vinden.
Veel klanten benaderen ons omdat men het ontwikkelpotentieel wil inschatten van een potentiële directeur, ib’er of teamleider etc. In beleid wordt steeds vaker opgenomen dat men een positief ontwikkelassessment als toegangspoort beschouwt voor scholing of doorgroeien. Soms worden we ook betrokken als er twijfel is over het functioneren van een medewerker. Soms als de medewerker zelf twijfel heeft over zijn/haar ontwikkelpotentie. Er is in ieder geval altijd sprake van een ontwikkelvraag.
Ervaringen
Hoe werken we?
Voor ons is het belangrijkste resultaat van een ontwikkelassessment dat jij daarna verder kunt. Dat betekent dat we je helpen met nadenken over je eigen ontwikkeling. We brengen samen met jou en de opdrachtgever in kaart waarop je wilt reflecteren of welke vragen er liggen. Soms is dat ook voor een sollicitatie of voor doorstomen naar een kweekvijver. We bieden je testen aan waarvan de uitslag als praatpapier dient om samen met jou te reflecteren. Uiteraard nemen we ook je ervaring mee in deze gesprekken. Die krijgt een belangrijke plek in de gesprekken en dus ook in de conclusie en het advies. Waar we altijd mee eindigen is overzicht over welke competenties bij je passen. Deze competentiesets hebben we niet even overgenomen uit andere databases en wat aangepast aan het onderwijs. Dat gebeurt veel. We zijn onderwijsmensen en weten wat er nodig is op de werkvloer van een school. De competenties van het ontwikkelassessment zijn gebaseerd op de beroepsstandaard voor schoolleiders en daardoor kunnen we ook rekening houden met de situatie waarin jij je gaat ontwikkelen. Dat betekent dat je dus helder terugkrijgt waar jouw specifieke kwaliteiten liggen en welke zaken iets meer jouw aandacht vragen. Verder sluiten we onze trajecten altijd af met een heldere conclusie en antwoord op de vraag. Daarnaast kunnen we ontwikkeladviezen, carrièreadviezen of scholingsadviezen geven als dat wenselijk is.

Extra informatie
Veel onderwijsbureaus besteden het afnemen van een assessments uit en fungeren als tussenbureau. Daardoor zijn de investeringen ook iets hoger. Wij doen alles zelf en hierdoor kunnen we instaan voor de hoge kwaliteit die we willen leveren. Die hoge kwaliteit kunnen we leveren omdat we bijna 20 jaar ervaring hebben met het afnemen van assessments. Bovendien hebben we “krijt aan onze handen”. We weten hoe het er aan toegaat in een school. We weten wat bepaalde functies van iemand vraagt. En natuurlijk zetten we die kennis in bij het uitvoeren van deze assessments.
Uiteraard is het uitvoeren van ontwikkelassessment altijd maatwerk. De investering verschilt per traject. Voor kandidaten bij sollicitatieprocedures zijn vrijwel altijd schoolbesturen de opdrachtgevers.