
Masterclass sollicitatiegesprekken
Hoe voer je een sollicitatiegesprek
“Als jij een muziekinstrument zou zijn, wat voor muziekinstrument ben je dan?”, vroeg de leerkracht aan de kandidaat-schoolleider. De leerkracht boog zich met toegeknepen ogen naar de kandidaat en wachtte vol spanning af. Toen kwam het antwoord: “Een trommel, om het ritme aan te geven.” Dit geweldige antwoord trok de leerkracht over de streep en de kandidaat had haar hart gewonnen. Tja, we komen het zo vaak tegen: niet zo relevante vragen tijdens sollicitatiegesprekken. In onze trajecten geven we steevast een instructie aan de BAC of sollicitatiecommissie over hoe je goede vragen stelt. Op inhoud en vorm.
Wij helpen je om goede sollicitatiegesprekken te voeren en helpen je om anders te kijken naar je sollicitanten.
We geloven in sollicitatieprocedures waarbij de gesprekken gaan over onderwijsinhoud en het gewenste gedrag. Waar de gezochte en aangeboden kwaliteiten goed worden afgestemd. We hebben hiervoor een manier van werken en denken ontwikkeld die we graag willen delen met MR-en, scholen en besturen. Hierbij combineren we psychologische kennis, meetbare indicatoren en ervaring op het gebied van het bevorderen van onderwijskwaliteit in één masterclass. We starten met jouw situatie. Hoe kun je nou zo de vragen stellen dat je aan het einde van de gesprekken weet dat je de goede sollicitant gaat benoemen. Wat werkt en wat niet? Hoe stel je de vragen zo dat je daar zelf ook zekerheid over hebt?
Schrijf je nu in
In de Masterclass sollicitatiegesprekken combineren we de onderwijspraktijk met psychologische inzichten rond selectie.
- Aan het einde van het dagdeel heb jij inzicht in welke elementen het beste gewenste gedrag voorspellen.
- Aan het einde van het dagdeel weet je hoe je een gestructureerd interview kunt afnemen.
- Aan het einde van het dagdeel weet je naar welke elementen je kunt en moet kijken in sollicitatiegesprekken en welke weinig relevant zijn.
- De kennis en knowhow kun je de volgende dag toepassen in de praktijk van jouw werk.


Aan het einde van de dag
Enkele reacties op onze dienstverlening:
- Dank voor jullie inzichten. Ik ga vanaf morgen sollicitaties anders organiseren.
- Wat fijn om nu eens van experts die het onderwijsveld kennen, te horen wat werkt en wat niet werkt.
- Het was echt heel goed om kritische vragen te krijgen over hoe we tot een profiel komen. Het profiel dat er nu staat is ook echt wat we zoeken. En… we zijn ons veel meer bewust van wat we wel en niet te bieden hebben. We kunnen daar nu een eerlijk gesprek over voeren.
- Wat fijn om gewoon houvast te hebben bij het afnemen van een gestructureerd interview.